Total Pageviews

Friday 20 April 2012

Zakat , Kita dan Alasan

Assalamualaikum...

Bila bercakap tentang zakat, ramai di antara kita merasakan mereka tidak relevan dengan perkataan itu. Ramai yang beranggapan, mereka belum layak membayar zakat. Bahkan merasakan diri tergolong dalam rakyat yang berada 'di bawah tahap kemiskinan'. Buat masa ini di Malaysia golongan dalam kategori ini didefinasikan sebagai mereka yang berpendapatan bulanan RM3,000 ke bawah. Namun begitu dari segi hukum syarak betulkah begitu?

Ramai antara kita tidak mahu membuat potongan gaji untuk zakat dengan alasan gaji sentiasa tidak cukup untuk menampung keperluan harian. Tapi pernahkah kita renung, apa punca gaji tak pernah cukup? atau 'ngam ngam coi' itu?

Kita rasa kita tak layak membayar zakat, tetapi kita mampu membayar ansuran bulanan MPV atau SUV atau sekurangnya kereta sedan buatan Malaysia, tidakla pula kita memakai kereta Datsun Tonggek atau kereta yang dalam kategori boleh dilupuskan oleh Puspakom?

Kita rasa kita belum mampu bayar zakat, tetapi jam tangan kita paling busuk pun jenama Casio atau Citizen atau lebih canggih Bonia, Swatch, Tissot dan macam2 lagi, tidak pula kita pakai jam brand Q & Q.

Kita rasa kita masih susah, walhal kita saban minggu mampu makan di luar, di restoren yang mengenakan cukai perkhidmatan pulak tu yang tentunya sekali makan bukanlah RM20 ringgit ke bawah. Tidak pula kita makan nasik berlaukkan budu atau telur masin hari-hari atau makan nasi digaul garam!

Kita rasa kita tak boleh bayar zakat, walhal kasut kita beli paling kokak pun jenama Adidas, Carlo
Rino , Power, Camel, Nike dahla dua tiga pasang, bukan pulak kita pakai kasut jenama 'Cap Gombak'.

Kita rasa belum sampai masanya kita bayar zakat, walhal baju kita penuh satu almari, tiap bulan berganti, baju batik berhelai2, blouse, tshirt bla bla... tak penah pulak kita pakai baju yang orang sedekah atau baju yang makcik kemboja duk jual dari rumah ke rumah tu atau baju 10 tahun lepas...

Hakikatnya kita manusia sering beralasan. Allah sendiri telah menceritakan hal ini dalam al-Quran. Waima depan Allah kelak pun kita masih berbantah-bantah.

Jadi teman, mari kita baca balik apa itu zakat? Kenapa ianya dituntut berulang-ulang dalam al-quran selepas tuntutan solat? . Tak lain tak bukan kerana dalam rezeki kita tu ada hak orang susah, yang tidak mampu berbelanja sebagaimana kita di atas.

Diceritakan oleh ustaz, pada zaman saidina Umar, semua tenteranya yang mempunyai gaji tetap diwajibkan membayar zakat. Tengok tu? takkanlah gaji tentera masa tu mahal bebenor?

Allah itu Maha Adil, diwajibkan zakat supaya semua orang takkan miskin kedana. Tapi apa yang berlaku hari ini adalah dari dasar kapitalis, yang kaya semakin kaya dan yang miskin semakin papa...

Tak kurang juga antara kita menganggap, bila bagi sedekah itu dah kira zakat. Tidak tuan-tuan, meh pakat mengaji semula, jangan sampai kita pepandai memberikan hukum. Cakap ustaz, jawatan Amil (pemungut zakat) satu-satunya jawatan yang disebut dalam Al-Quran. Kata-kata siapa dalam Al-Quran itu sehingga berani kita nak nafikan hak Amil itu?

Ramai juga beralasan untuk tidak membayar zakat, adalah kerana pusat Zakat telah menyalah guna dana. Sedangkan kata ustaz, itu adalah isu lain, sekurang-kurangnya kita telah melepaskan tanggungawab kita dan pada masa yang sama bolehlah kita memainkan peranan kita melalui NGO atau apa-apa platform untuk menentang kebobrokan ini.

Bayarlah zakat, wahai sahabat, sungguh tidak luak duit kita hanya bayaran 2.5% setelah kita tolak pendapatan kita dengan pembayaran asas yang lain. Paling banyak pun atas seribu mau RM10. Akan miskin kah kita kalau setakat potong RM10 sebulan. Walhal Allah telah menjanjikan balasan yang bukan sedikit dan segalanya akan digantikan oleh Allah dalam bentuk yang lain...siapa kita untuk tidak mempercayai janji Pencipta kita sendiri?

Bahkan ciri orang bertaqwa itu, sebagaimana didefinasikan di dalam surah AL Imran ayat 133-135: adalah...orang yang bersedekah walaupun dalam keadaan sempit...sempitkah kita? Tanya diri , muhasabahlah

Saya bukan orang baik, tapi saya sentiasa ingin jadi baik. :) Kata Ustaz, nabi bersabda "Sampaikanlah walaupun satu ayat"...

Saya sendiri dah tua baru nak belajar balik...hakikat kita hidup di dunia....mari sahabat kita cari tok guru...belajarlah lagi...

Wallahualam

No comments:

Post a Comment