Total Pageviews

Wednesday 27 June 2012

Bila Nikmat Kesihatan Di Tarik...

Assalamualaikum w.b.r...

Alhamdulillah setelah sekian lama, tidak berpeluang menconteng kertas maya ini, hari ini bersamaan 8 Syaaban 1433, sempat juga jari yang malas ini menari di papan kekunci yang tak berapa nak bersih ni. Huhu..

Diam tak diam, kita bakal bersua dengan Ramadhan lagi, insyaallah kalau panjang umur. Alhamdulillah ramai sahabat yang berpuasa sunat bermula Rejab lagi..moga kita dapat menyiapkan mental dan fizikal untuk menyambut Ramadhan 'lubuk pahala' yang penuh rahmat Allah.

Sedar tak sedar...dalam sibuk menjalani rutin harian, saya terpanggil untuk menjalani ujian tekanan darah baru-baru ini. Itupun secara kebetulan. Entah macamana bacaan tekanan darah saya pada ketika itu sangat tinggi - 180/100. Dengan nada terkejut dan bercampur nak marah- Doktor bertanyakan -apa yang saya dah buat?
 ' kenapa darah awak terlalu tinggi? ini boleh menyebabkan strok! Awak tahu?

Kuang..kuang....

Mendengar perkataan stroke mata saya berpinar. Sepantas kilat, ingatan saya melayang kepada arwah emak saya yang sangat dirindui Hajah Midah Ali. Tatkala itu juga rasa insaf menerpa masuk ke kotak hati (ceewah macam lagu hujan!)

Saya terus beristigfar dan mula teringat bila kali terakhir saya hadiahkan solat sunat si mati buat arwah dan bila kali terakhir saya ke kuburnya...memang benar...saya telah lupa..yang saya pun mempunyai tendency untuk  MATI pada bila-bila masa....Kehidupan harian kita yang dipenuhi dengan tugasan di rumah, di pejabat telah melupakan benak kita dari merenung BILA AGAKNYA TAN SRI IZRAIL DATANG MEMBERI SALAM KEPADA KITA?

Sedang Nabi Muhammad SAW telah bersabda 'Orang bijak ialah orang yang mengingati MATI '. Mau taknya..kalai ikut kajian di universiti mana kat negeri mat salleh saya dah lupa, orang yang mengingati akan menjadi lebih baik dan positif kerana dia akan melakukan terbaik dan mempersiapkan segalanya sebelum meninggalkan orang tersayang.


Keluar dari bilik Doktor macam-macam perkara berpusu-pusu menerjah ruang mindaku. Yang pasti, saya tidak mahu melalui apa yang telah dilalui oleh arwah emak. Saya sedikit ralat kerana setahu saya, saya seorang yang agak menjaga pemakanan, aktif bersenam terutamanya aktiviti kardio-Sekurang-kurangnya 3  kali seminggu. Cuma tabiat yang sukar saya buang ialah mengambil kafein- ye mengambil cafein! bukan heroin! huh! hee...antara terapi saya ialah minum nescafe dengan kadar yang agak 'kaw gile' walla...

Kembali kepada cerita arwah bonda saya itu. " I refuse to end up like her' ayat ini berulang-ulang kedengaran dalam benak saya sehingga saya rasa sesak nafas. Ye. Emak saya yang dikasihi, diserang angin ahmar pada usianya 39 tahun! kenapa? tak percaya? percayalaaaaaaaaaaaaaaaaah..dan semenjak itu bermulalah detik sedih di dalam hidupnya-!

Dipendekkan cerita, selang beberapa tahun bapa saya kahwin lain -saya tidak marah- itu memang sunnah. Cuma.... apa yang dirasai oleh Emak cukup mengharukan. Dia merasakan dirinya seolah tiada nilai- bila sakit, suami tidak lagi menyayangi seperti dulu...macam kata pepatah 'Sudah Dapat Gading Bertuah, Tanduk Tidak Berguna Lagi...' Walhal bagi saya..ayah saya ok aje. Tapi biasala.. konflik akan timbul kalau dah hidup bermadu.

Sedangkan rumah tangga Junjungan besar kita Nabi SAW pun ada geloranya di antara Aishah, Hafsah dan 6 isteri nabi yang lain. Inikan pula rumahtangga kita yang di tahap awam ini dan cikai ini... Tapi impak konflik kepada wanita yang sakit terasa lebih besar. Emak merasakan dirinya ibarat sampah--? maaf cakap bukan nak buka pekung, tetapi hakikatnya seorang lelaki apabila isteri sakit...hmmm bermula dari detik itu, kesihatan arwah mak makin terjejas. Kecewa hati bagai disiat-siat pula bila mengenangkan semasa ayah saya pakai motor honda cup tayar sotong, semasa itula ibu kuat bekerja membantu ayah. Sehinggalah Allah mengurniakan rezeki melimpah-tetiba Allah uji emak saya dengan sakit ini.

Dan seperti biasa apabila lelaki membawa kereta besar/ nampak macam orang kaya (walaupun hakikatnya hutnag keliling pinggan dan cawan ehehe), tetiba ramai wanita di luar sana yang jatuh hati. Walhal, saya berani potong jari, masa ayah saya bawak kapcai tu, takkan ada wanita yang akan jatuh hati punyalah!

Saya masih ingat semasa kami susah, sayalah yang mengikuti emak menjaja kuih keliling kampung, mencuci rumah tokey cina (cleaner la senang cakap- sebab tu sampai skang aku memang alergi habuk dan kekadang dah jadik cam cleanerholic! yela penah jadik cleaner u! hehe), menanam sayur, mencari pucuk paku kat hutan, menoreh getah, menyauk udang (korang mesti tak tahu camner menyauk udang kan? untuk maklumat lanjut bole PM kat FB saya hehe), mengutip ulaman kat sungai..mencari lokam..ish banyak betulla kerja yang arwah mak buat untuk membantu ayah menyara keluarga. Hinggakan panjat pokok manggis pun emak buat, termasukla mencangkul rumput untuk dijual- waktu malam pun dia sanggup pasang pelita dan cangkul rumput! memang kuat gile mak kerja. Itula yang menjadi sumber inspirasi saya selama ni.... :(

Tetapi...selepas kami sedikit senang...dan Arwah Emak sakit..segala pengorbanan yang dia buat sirna di bawa angin....

Akhirnya emak meninggal dalam keadaan sakit tenat dengan hati yang lara....

DAN SUDAH TENTUNYA SAYA TIDAK MAHU SEJARAH ITU MENIMPA SAYA. saya tahu manusia akan berubah. Suami yang baik dengan saya pada hari ini belum tentu akan jadi orang yang sama saya kenal lagi 10 tahun. Saya tidak akan mampu melawan takdir, andai Allah mentakdirkan perkara yang sama.....

Cuma...sejak doktor mengesahkan saya berisiko menghadapi keadaan yang sama dengan arwah emak...saya mula melihat dunia dari sisi yang lain..

Saya muhasabah diri, saya cari maklumat berkaitan , dan sahlah cara saya membawa diri saya ...cara saya berfikir sedikit sebanyak menyumbang ke arah kesihatan saya. Kalau ikut 7 faktor penyebab darah tinggi mungkin hanya dua yang relevan dengan saya. 1. Genetik 2. Stress


    P/s: erk aku takde la stress sampai gini heehe

Untuk itu, saya perlu lebih positif, kurangkan risau, cuba untuk lebih bertenang tiapkali berdepan dengan keadaan tegang. (teringat dialog  siri kartun Aulad kat TV Hijrah - 'Allah wants me to be patient!') . Saya juga perlu mengubah tabiat pemakanan saya, kurangkan garam, no more ajinomoto, perasa tambahan bla bla..and off course no more nescafe (erk seminggu sekali bleh la kut.,.kalau ye pun nak mati, biarla mati dalam keadaan GEMBIRA! hehe)..saya juga perlu mengubah fokus hidup..memang diakui saya tertipu dengan dunia... :(

Bila saya renung balik, dalam masa 12 jam saya bernyawa (tak tido la maknanya), berapa minit atau saat sangat saya fikir atau kenang saat saya di alam kubur, saat saya di padang mahsyar, saat saya menerima buku amal kelak? hmm kekadang takde! even masa solat pun duk fikir pasal kerja! Benarlah kata Ustaz yang mengajar hadis di pejabat saya ni. "Dunia ini bangkai, siapa yang mengejar bangkai? Anjing sahaja!' kata beliau itu adalah hadis nabi. Setiap kali sesi kelas hadis, ustaz kerap kali mengulang-ngulang dan cuba meyakinkan kami bahawa dunia ini tiada apa-apa. Ia ibarat istana pasir yang kita bina, akhirnya hancur dan tak berguna lagi...

Bila Allah mula menarik nikmat kedua terbesar selepas iman yakni KESIHATAN saya, ia ibarat 'alarm clock' buat saya. Ia mengingatkan tarikh 'dating' saya dengan Tan Sri Izrail semakin dekat, ia mengingatkan saya betapa sikitnya amalan yang nak saya bawa, betapa sedikit sedekah yang saya keluarkan. dan paling penting betapa sikit tabungan Haji saya (asyik korek memanjang dala tarikh haji dapat 2048! da ganyut baru nak ke Mekah! Sesal sungguh sebab kesedaran tak terbit sejak dulu! hhuh Jahil punye pasal!)- tiba-tiba saya jadi risau (erk ni symptom pesakit darah tinggi ye!) , sekiranya saya tidak mampu menunaikan haji sedangkan banyak perbelanjaan yang boleh dikategorikan tidak perlu telah saya buat selama 33 tahun saya hidup! saya perlu betulkan segalanya!!! haiyaaaaaaak!

Saya bersyukur, sakit ini rahmat untuk saya. Saya mengenal diri, kata Prof Dr Muhaya orang yang mendapat darah tinggi adalah orang yang selalu risau. Orang yang selalu risau sebenarnya tidak
penuh pengharapan pada Allah atau dalam bahasa kasornya tidak YAKIN pada Allah! nauzubillah..


Buat sahabat yang masih sihat dan segar bugar -bebas penyakit, hargailah ia sebelum ianya ditarik, beramallah, taatlah. Jangan tangguh-tangguh, takut nanti tetiba dijenguk dek Izrail- kita tengah lalai dan ingkar....
alhamdulillah...penyakit saya ini didiagnosis awal.... Doa saya semoga saya mati dalam keadaan saya masih mampu menunaikan solat dan berdiri tegak mengadap Allah dengan sempurna. Menjadi impian saya untuk mati tatkala diri sedang beribadah kepada Allah. Moga kita semua begitu. Berjumpa dengan Pencipta kita yang agung dalam keadaan kita mengingatiNYA! amin....




No comments:

Post a Comment